• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61259
+
-

برنامه جامع مدیریت ‌زیست‌بوم « گندمان»  نهایی شد

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه جامع مدیریت‌ زیست‌بوم تالاب بین‌المللی گندمان نهایی شده و پس از تأیید نهایی در شورای برنامه‌‌ریزی استان امسال اجرایی می‌شود.

«شهرام احمدی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در گام نخست این برنامه، تحلیل ذی‌نفعان تالاب انجام شده و در گام دوم و سوم تهدیدات و مشکلات تالاب گندمان شناسایی، مشکلات ترسیم و راهکارهای مقابله با آنها در پیش‌نویس اولیه تدوین شده است.
وی با اشاره به تهیه پروتکل پایش تالاب در ۳ سطح، آب و خاک، تنوع زیستی و معیشت جوامع محلی در گام چهارم افزود: این برنامه با چشم‌انداز ۲۵ ساله تعریف و تدوین شده است.

وی با اشاره به این‌که تهیه این طرح از اوایل سال گذشته در راستای تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب‌های ایران آغاز شده است، افزود: در این طرح با همکاری بهره‌برداران محلی و ذی‌نفعان تالاب در حفاظت پایدار و خردمندانه برای دستیابی و رسیدن به توسعه و حفاظت پایدار تالاب برنامه‌‌ریزی می‌شود.
احمدی گفت: ۲ سال گذشته نیز طرح مدیریت تالاب بین‌المللی چغاخور در استان تهیه و تدوین شد. وی در ادامه به وضعیت چند سال قبل این تالاب که به دلیل خشکسالی و بهره‌برداری غیر اصولی به کانون گرد و غبار محلی تبدیل و چندین بار نیز دچار حریق شده بود، اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه‌های مدیریتی و همچنین همکاری و همراهی جوامع محلی و ذی‌نفعان از سال گذشته وضعیت تالاب بهبود یافته است. وی به آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب در سال گذشته و همچنین سرریز شدن این تالاب در بارش‌های سال جاری اشاره کرد و گفت: زمستان سال گذشته و بهار امسال این تالاب مامن بیش از ۱۳۰ هزار پرنده مهاجر بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید